Modulul 7
RESURSE CHEIE

ÎNVĂȚARE

Scopul acestui modul este de a vă ajuta să înțelegeți care sunt resursele cheie ale unei diagrame de model de business și cum puteți lucra cu acestea în planul dvs. de afaceri (opțiune, clasificare, dezvoltare, etc.).

Învățare
Predare
Exerciții și Chestionare

Resurse cheie

Introducere

Fiecare model de business necesită resurse cheie. Resursele permit companiei să creeze și să ofere o propunere de valoare, să ajungă pe piețe, să mențină relațiile cu segmentele de clienți și să câștige venituri. Sunt necesare diferite resurse cheie, în funcție de tipul de model de business. Resursele cheie pot fi fizice, financiare, intelectuale sau umane. Resursele cheie pot fi deținute sau închiriate de companie sau achiziționate de la parteneri cheie.

Scop

Scopul acestui modul este de a vă ajuta să înțelegeți care sunt resursele cheie ale unei diagrame de model de business și cum puteți lucra cu acestea în planul dvs. de afaceri (opțiune, clasificare, dezvoltare, etc.).

Rezultatele învățării

La sfârșitul învățării veți fi capabili să:

    • înțelegeți care sunt resursele cheie;
    • înțelegeți importanța resurselor cheie într-un model de business;
    • distingeți între diferitele tipuri de resurse cheie;
    • evaluați ce resurse cheie creează propunerea de valoare.

Cuvinte cheie

    • Resurse cheie
    • Resurse fizice
    • Resurse intelectuale
    • Resurse umane
    • Resurse financiare
    • Segmente de clienți
    • Venituri
    • Propunere de valoare

 

Aspecte teoretice

    Definire

    O resursă este un factor economic sau productiv necesar pentru realizarea unei activități sau ca mijloc de a implementa o activitate și de a obține rezultatul dorit.

    Cele mai importante trei resurse sunt pământul, munca și capitalul. Alte resurse includ energia, antreprenoriatul, informațiile, expertiza, managementul și timpul.

    Resursele cheie sunt principalele intrări pe care compania dvs. le folosește pentru a-și crea propunerea de valoare, pentru a-și deservi segmentul de clienți și pentru a livra produsul către client. Acestea sunt cele mai importante lucruri pe care trebuie să le aveți în vedere pentru ca modelul dvs. de business să funcționeze. Acestea sunt principalele active de care compania dvs. are nevoie pentru a crea produsul final și acestea sunt de obicei diferențiate de resursele cheie utilizate de concurenții dvs. Resursele cheie se ocupă de finalul operațional al spectrului de afaceri și definesc ce tip de materiale aveți nevoie, ce tip de echipament este necesar și tipurile de oameni pe care trebuie îi angajați. Acest aspect joacă un rol direct în aducerea la viață a propunerii dvs. de valoare pentru segmentul de clienți ales și definește minimul pe care trebuie să îl oferiți clienților.

    În Business Model Canvas, includeți doar acele resurse care vă fac unic în comparație cu concurenții dvs. de pe piață.

    Tipuri de resurse cheie

    Resursele cheie se împart în patru categorii:

      • Fizice;
      • Intelectuale;
      • Umane;
      • Financiare;

    Resurse fizice

    Activele fizice sunt resurse tangibile pe care o companie le folosește pentru a-și crea propunerea de valoare.

      • Acestea ar putea include echipamente, obiecte de inventar, clădiri, fabrici și rețele de distribuție care să permită funcționarea afacerii.

    Retailerii se bazează foarte mult pe resursele fizice.

    Acest aspect al planificării afacerii poate fi unul dintre cele mai costisitoare. Prin urmare, este important ca un antreprenor să evalueze realist toate nevoile necesare înainte de a efectua achiziții.

    Resurse intelectuale

    Sunt resurse non-fizice, intangibile.

      • Acestea ar putea fi marci, brevete, drepturi de autor și chiar parteneriate. Listele de clienți, cunoștințele clienților și chiar oamenii dvs. reprezintă o formă de resursă intelectuală.

    Resursele intelectuale necesită mult timp și cheltuieli pentru a se dezvolta. Odată dezvoltate, acestea pot oferi avantaje unice companiei. Sunt componente din ce în ce mai importante ale unui model de business puternic.

    Resurse umane

    Angajații sunt adesea cele mai importante și totuși cele mai ușor trecute cu vederea active ale  unei companii. Acest lucru este valabil mai ales pentru companiile din industriile de servicii sau pentru companiile cu activități care necesită o mare creativitate și un fond extins de cunoștințe, în care resursele umane, precum reprezentanții serviciilor pentru clienți, inginerii de software sau oamenii de știință, sunt esențiali. Fiecare companie necesită resurse umane, dar oamenii sunt deosebit de importanți în anumite modele de business.

      • De exemplu, resursele umane sunt cruciale în întreprinderile care necesită cunoștințe și în industriile creative.

    Succesul unei companii depinde în mare măsură de talentul și forța angajaților săi. Membrii unei echipei pot fi recrutați folosind o varietate de metode. Agențiile de personal și firmele de resurse umane sunt specializate în plasarea talentelor la toate nivelurile, în fiecare industrie. O alternativă este de a găsi angajați prin recomandări de la persoane a căror judecată este de încredere.

    Resurse financiare

    Cel mai important element în începerea unei afaceri este finanțarea. Chiar și cea simplă afacere implică o multitudine de costuri de pornire, inclusiv înregistrarea unui nume, obținerea unei linii telefonice de afaceri , etc.

      • Resursele financiare pot fi obținute dintr-o varietate de surse, cel mai simplu fiind din conturile personale ale fondatorului companiei. Alternativ, împrumuturile și liniile de credit pot fi acordate de instituții financiare, prieteni și rude, investitori privați și chiar de la guvern. În plus, multe subvenții sunt oferite antreprenorilor, din surse private și publice. Resursa financiară include numerar, linii de credit și posibilitatea de a avea planuri de acțiuni pentru angajați.

    Toate companiile au resurse cheie în finanțe, dar unele vor avea resurse financiare mai puternice decât altele, cum ar fi, de exemplu, băncile care se bazează în totalitate pe disponibilitatea acestei resurse cheie.

    Alte tipuri de resurse

    Situația în schimbare din lumea afacerilor a declanșat apariția unor tipuri suplimentare de resurse:

      • Resurse educaționale

    Poate că cel mai important lucru pe care îl poate face un antreprenor atunci când înființează o nouă afacere este să câștige cât mai multă educație posibil. Înțelegând concurența și dobândind o cunoaștere aprofundată a industriei, antreprenorii vor fi pregătiți să ia decizii mai inteligente cu privire la direcția pe care ar trebui să o ia firma lor.

      • Emotional Resources

    Începerea unei afaceri poate fi un efort extrem de stresant pentru întreprinzător. Pentru a-și menține sănătatea și a rămâne motivați, este important ca antreprenorii să aibă o echipă de susținere care să le poată oferi inspirație, sprijin și îndrumare, după cum este necesar. Această echipă poate fi compusă din familie și prieteni, împreună cu un mentor sau un grup profesional (sau asociație).

    Exemple și bune practici

    Resurse cheie bazate pe tipul de afacere

    Resursele cheie sunt activele strategice pe care trebuie să le aibă o companie, într-un grad mai mare sau mai focusat decât concurența.

    Diagrama modelului de business propune trei tipuri principale de afaceri:

      • Produs,
      • Scop,
      • Infrastructură.

    Aceste trei tipuri principale de afaceri tind să aibă tipuri similare de resurse cheie.

    Afaceri bazate pe produse au un anumit produs diferențiat.

    Afaceri bazate pe domeniu creează o sinergie în jurul unui anumit segment de clienți.

    Afaceri bazate pe infrastructură au activitatea într-o zonă specifică, repetabilă.

    Bune practici – carduri VISA

    VISA este o companie de tehnologie care oferă soluții de plată băncilor la nivel global. VISA în sine nu oferă clienților asistență financiară sau linii de credit. În schimb, oferă băncilor și altor instituții financiare o „rețea de plăți în buclă deschisă” care oferă un mediu de comunicare și schimb de informații între diferite companii din diferite industrii.

    VISA asigură valoare deținătorilor de carduri oferindu-le un mod sigur și convenabil de a face tranzacții. Comercianții pot oferi clienților lor un plus de confort atunci când acceptă carduri VISA și băncile percep taxe pentru utilizarea cardului, precum și comisioane de tranzacție și taxe de plată cu întârziere.

    VISA face acest lucru prin utilizarea resurselor sale cheie, cum ar fi infrastructura globală de procesare pe care compania a construit-o de-a lungul mai multor ani. Această infrastructură constă din centre de procesare dispersate geografic, care sunt legate între ele și care sunt programate pentru a minimiza redundanța. Operațiunile VISA se concentrează foarte mult pe gestionarea și întreținerea acestei infrastructuri, deoarece este esențială pentru a oferi clienților VISA securitate, comoditate, viteză și eficiență.

    Afaceri bazate pe produs

    Acestea sunt companii care își concentrează toate activitățile pe crearea și vânzarea unui produs. Acest produs are caracteristici unice și un segment de clienți dornic să îl achiziționeze. Resursele cheie pentru aceste afaceri sunt intelectuale și umane, deoarece aceste organizații au de obicei proprietate intelectuală și expertiză în industria și pe piața de nișă.

    Exemplu: Rovio, creatorul celebrului joc mobil numit Angry Birds, este un astfel de exemplu de afacere bazată pe produse.

    Afaceri bazate pe domeniu

    Acestea oferă o propunere de valoare unui anumit segment de clienți. Aceste companii dețin resurse cheie de inteligență despre segmentul lor de clienți țintă, un set stabilit de procese și, în unele cazuri, infrastructură, cum ar fi centrele de servicii specializate.

    Exemplu: o organizație care își propune să se specializeze în a fi furnizor de IT pentru toate firmele de avocatură dintr-o zonă este o afacere bazată pe domeniu.

    Afaceri bazate pe infrastructură

    Acestea, după cum sugerează și numele, realizează profitabilitate prin exploatarea infrastructurii dezvoltate și implementate. Industria telecomunicațiilor investește puternic în dezvoltarea infrastructurii de telecomunicații într-o țară și apoi culege recompensele ani de zile, cu investiții minore doar pentru a-și menține sistemele actualizate.

    Comercianții cu amănuntul sunt, de asemenea, companii bazate pe infrastructură, deoarece depind în primul rând de infrastructura stabilită pentru a-și menține profitabilitatea pe termen lung.

     

    Referințe bibliografice și Web

     

    ERASMUS+ KA2 Strategic Partnerships for adult education Poland
    Proiectul „Înțelegerea și dezvoltarea modelelor de afaceri în era globalizării” (nr. 2019-1-PL01-KA204-064951) a primit finanțare de la Comisia Europeană în cadrul programului Erasmus+. Comisia Europeană nu este responsabilă asupra conținutului proiectului, acesta reflectă punctele de vedere ale autorilor și Comisia nu poate fi făcută răspunzătoare pentru nicio utilizare a informațiilor conținute de acesta.

    Copyright @2021 – businessmodels.eu